Terugkijken op de toekomst

Terugkijken op de toekomst

Een aantal jaren geleden publiceerde ik een boekje met de titel ‘Terugkijken op de toekomst’. Een compilatie van 100 columns die ik in 15 jaar had geschreven. Met dit boekje herbruikte ik in het verleden geschreven teksten. Zo iets kun je ook doen met muziek of gerechten, maar ook met industriële vormgeving, zoals in de auto-industrie.

Een automerk wat dit terugkijken op de toekomst perfect toepast is Volkswagen. Kijk alleen maar eens naar de reclamefilm over de IDBuzz, waarin 75 jaar volkswagenbus langskomt, te beginnen met de T1. Heel effectief, maar ook inspirerend om de jarenlange (marketing)investeringen die in een merk is gedaan, vast te houden en door te ontwikkelen. Het kan zelfs als resultaat hebben dat je meerdere generaties aan je merk bindt.

Zelf ben ik de trotse bezitter van een Ford Zephyr MKII, een oldtimer uit 1959. Een in Engeland geproduceerde auto die mij nieuwsgierig heeft gemaakt naar de historie van Ford in Europa. Het merk Ford was van het begin vorige eeuw al een sterk merk, en overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Henry Ford is een voorbeeld geweest voor veel ondernemers en is dat nog steeds. Ik vind het jammer en een gemiste kans dat Ford deze sterke historie niet beter gebruikt. Zoals voormalig Bondskanselier Helmut Kohl al eens zei: Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven.

Hoopvol is wel weer bij Ford het bericht dat In 2021 bekend werd dat Ford de modelnamen Escort, Cortina, Capri, Granada en Orion in Europa opnieuw heeft vastgelegd. Opmerkelijk is wat mij betreft wel dat je als autoconcern je merken / types niet jarenlang vastlegt en daarom opnieuw actie voor moet ondernemen.

Als het gaat om het type Zephyr is die in ieder geval een keer herbruikt. Gestart met de Lincoln-Zephyr kwam de naam later terug bij de serie Consul-Zephyr-Zodiac van 1950 tot 1972. Ben benieuwd of de naam Zephyr, afgeleid van de Griekse god van de westenwind Zephyros, ooit nog weer eens op een elektrisch model terugkomt. Wellicht zelfs in samenwerking met Volkswagen, want recent werd een elektrische Ford op het MEB-volkswagen-platform betrapt.

Dat Ford met de toekomst bezig is blijkt uit het recente bericht dat Ford vanaf 2026 weer actief wordt in de Formule 1. Vanaf dat jaar wordt het motorenpartner van de teams van Red Bull en AlphaTauri. De laatste keer dat Ford in de Formule 1 actief was, was in 2004 met Jaguar Racing. Het team werd daarna verkocht aan Red Bull.

In 2026 wordt het nieuwe motorenreglement van de koningsklasse van kracht, waarbij er meer nadruk komt te liggen op elektrificatie, gecombineerd met het gebruik van 100 procent synthetische brandstoffen. Naast een mooie aanleiding voor motorenbouwers om zich te verdiepen in de nieuwe technologieën, gaan we ook onze landgenoot Max Verstappen dus verwelkomen bij Ford.