Binnenkort in je brievenbus, het goedgevulde zomernummer van de Engelse Ford Club Nederland, met hierin een verslag van de Technische dag Tinga, het lustrum, de 33e Double Old rit en de Oudijzerrit. Tevens het eerste deel van een restauratieverslag van twee Belgische Consuls. En we kijken nog even verder over de grens en hebben twee Italianen binnen de Engelse Ford Club Nederland.
Het lustrum van de Engelse Ford Club Nederland eindigde in Eindhoven bij het DAF museum. Bij een aantal DAF type’s had Giovanni Michelotti de hand in het ontwerp, ondermeer bij de DAF 44 en de DAF 55. Met name de daklijn is kenmerkend voor Michelotti.
De in 1959 geïntroduceerde Ford Anglia 105E was de eerste jaren ook in Italië succesvol, maar na 2 jaar kwam de klad erin.
Met behoud van de voorruit, deuren, chassis en techniek ontwierp Michelotti een nieuwe body voor de 105E. De stijl is typisch Michelotti. Het schuine achterruit verdween. De kofferbak werd voor het oog vrij hoog en de achterzijde kreeg 2 ronde achterlichten die afkomstig waren van de Bizzarini Strada en Ferrari. De body werd gebouwd bij O.S.I. (Officina Stampaggi Industriala).
De Torino werd standaard geleverd met een 997cc motor, maar was ook leverbaar als Torino S met dezelfde 977cc motor, maar met een andere (Weber) carburateur en uitlaatspruitstuk.
De Ford Anglia 105E Torino werd gebouwd van 1964 tot en met 1969, maar de aantallen waren niet waar Ford op gehoopt had. In Italië werden er iets meer dan 10.000 verkocht. De Torino is ook verkocht in België, Nederland en Luxemburg, maar ook hier nooit in grote aantallen.
Dan is het toch speciaal als je er 2 bij elkaar ziet in Nederland, maar bij de Double Old was dit het geval. Op de foto tweemaal de Ford Anglia 105E Torino. De ene de standaard uitvoering van Willem Rangé en de andere in de S uitvoering (in dit specifieke geval met een 1300cc motor) van André Boers.