60 jaar Ford Cortina

60 jaar Ford Cortina

Dit jaar is het 60 jaar geleden dat de Ford Cortina Mk I werd geïntroduceerd. Het werd een van Fords meest succesvolle modellen. De naam Cortina is afgeleid van de wintersportplaats Cortina d’Ampezzo (zoals Ford later ook deed met de keuze voor Capri).

Toen BMC (British Motor Corporation) de Austin 7 en de Morris Mini introduceerden concludeerden de technici van Ford dat zij er niet in zouden slagen zelf zo’n kleine auto te maken waar ze winst op konden maken. De productiekosten zouden eenvoudigweg te hoog zijn. Marktonderzoek had uitgewezen dat er duidelijk behoefte zou zijn aan een laaggeprijsde auto met betere prestaties dan die van andere merken in deze klasse. Hij zou economisch in gebruik moeten zijn en met méér binnenruimte en een behoorlijke kofferruimte. De auto zou wat groter moeten worden dan de inmiddels al goed ontvangen en succesvolle Anglia 105E. Net als de Anglia zou de nieuwe auto 4 versnellingen krijgen en rondom trommelremmen maar wel met Mc-Phersonvering vóór.  

De constructeurs van Ford Dagenham waren ‘not amused’ toen in 1960 het bericht kwam dat Ford Amerika, onder aanvoering van Lee Iacocca een ontwerp naar de voorloper van Ford Europa gestuurd had met de mededeling dat dit de nieuwe standaard van auto maken in dit werelddeel zou worden. Dagenham was intussen al twee jaar bezig met een nieuw model waar ze ook nog eens 12 miljoen harde ponden ingestoken hadden. Er was al een zekere spanning tussen de hoofdkwartieren in Amerika en Engeland; de hoofdontwerper van de nieuwe Engelse auto was Roy Brown jr. die in 1958 als ontwerper uit Amerika was verbannen nadat hij daar de Edsel ontworpen had.

Onder druk van de dingen die zouden komen besteedde Ford Engeland veel aandacht aan de introductie van de Cortina op 20 september 1962. Zoals gezegd was er sterk de nadruk gelegd op ‘Economics’. Een standaard tweedeurs model met gelakte bumpers kon voor 639 pond meegenomen worden. Tegen meerprijs kon de auto geleverd worden met een kachel, stuurversnelling of een doorlopende voorbank. De introductiedatum lag enkele weken voor de opening van Earls Court de grote Engelse autoshow waar jaarlijks het belangrijkste autonieuws vandaan kwam. Natuurlijk waren ook de dealers vooraf ruim voorzien van verschillende uitvoeringen van de Cortina.

De marketingmensen van Ford Dagenham, veelal mannen, waren duidelijk gecharmeerd van de aanduiding Cortina. (In hun ogen waren de vrouwelijke werknemers in Dagenham nét goed genoeg om de stoelbekleding en het interieur te naaien en te monteren, Wat hun een paar jaar later, in 1968, nog duur zou komen te staan als 168 medewerksters van het naaiatelier het concern met een succesvol verlopen staking lamleggen in hun strijd voor gelijke beloning.) De oorspronkelijke intentie was de nieuwe auto met de 1200 motor Consul 225 te noemen en de 1500 uitvoering 255. Op het laatste moment werd echter voor de aanduiding Consul Cortina gekozen. Modelnamen verzinnen was nog duidelijk ‘handwerk’ in die tijd. Vandaag de dag bepalen algoritmes wat op de autobips zal komen te staan maar zo rond 1960 liet de typeaanduiding Consul zich niet zomaar uitroeien. Pas in 1964 liet men de aanduiding Consul vallen, men liet het moment samenvallen met een aantal kleine veranderingen in de styling.

Ondanks de interne concurrentie binnen het concern werd de Cortina één van de bestverkochte modellen binnen Ford Dagenham. Het was een echte gezinsauto. In Nederland werd bij de introductie van de Cortina de nadruk gelegd op de stijfheid van de lichte carrosserie.  

De introductie van de Ford Consul Cortina in Nederland was voor Ford belangrijk. De auto werd in advertenties breed uitgemeten als economisch en gezinsvriendelijk. Net als de Ford 12M uit Duitsland werd de Cortina hier aangeboden voor fl. 5.555,-!  Ongetwijfeld zou men bij Ford naar de prijslijst van Volkswagen gekeken hebben, waar een Kever de Luxe voor fl. 5.695, meegenomen kon worden. Die had dan wel een kachel en een bloemenvaasje. Maar tegenover de Renault Dauphine was het aanbod toch wel aantrekkelijk met zijn fl. 5.600,- In huis werd het opgenomen met de echte Ford Consul Mk2, fl. 7.865,-! Een Opel Rekord deed fl. 6.675,- En zo bracht de introductie van de Cortina toch wel wat te weeg in den lande.

Deze blog is een samenvatting van een groter artikel dat in het magazine is verschenen.

Feike Gercama