Donderdag 8 september 2022 kunnen we niet achteloos aan ons voorbij laten gaan door het overlijden van Queen Elisabeth II. Vanaf 6 februari 1952 was zij koningin van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Veel van de EFCN-leden waren wellicht al wel geboren maar hadden nog niet het genoegen geproefd om in een Engelse Ford te mogen rijden.
Elisabeth leerde tijdens de Tweede Wereldoorlog autorijden. Op 18-jarige leeftijd werd de toenmalige prinses Elizabeth in 1944 opgeleid als chauffeur en monteur voor de Women’s Auxiliary Territorial Service. Ze liet daarbij zien niet bang te zijn om haar handen vuil te maken.
Toen zij in 1952 als koningin aantrad waren in Dagenham de modellen Anglia, Consul, Fordson, Prefect, Zephyr en Zodiac in productie. Tijdens haar regeerperiode nam niet alleen het aantal Gemenebestleden af, maar werd helaas ook de Britse autoproductie in Engeland steeds minder.
De Britse royals staan bekend om hun liefde voor auto’s en hebben in de loop der jaren een hele reeks prachtige voertuigen bestuurd. De koningin had sterke relaties met alle Britse autofabrikanten. Haar grote favoriet is echter de Land Rover Defender. Dat heeft natuurlijk alles te maken met haar liefde voor het platteland. Elisabeth heeft veel Defenders gehad, een onofficiële telling komt op 30. De kist van echtgenoot prins Philip werd zelfs vervoerd door een speciaal aangepaste Defender op zijn begrafenis in april 2021. Kleinzoon prins William begon zijn rijcarrière in een bescheiden geprijsde kleine auto, in zijn geval een Ford Focus.
De moeder van William had een voorkeur voor de Escort. In de jaren 1980 reed prinses Diana in een Series 1 RS Turbo. Misschien niet typisch een auto voor royals, maar deze auto trok toch veel aandacht. Ford verkocht de RS Turbo alleen in Diamond White, maar deze auto was zwart. Dit was het enige voorbeeld van een niet-wit officieel gebouwde Ford Escort RS Turbo. Enige weken geleden werd deze Escort voor een vermogen geveild en verkocht aan een Brit. Het gaat dan ook niet zomaar om een Ford Escort RS Turbo, die doorgaans voor 10.000 pond aangeboden worden. Volgens veilinghuis Silverstone gebruikte prinses Diana de auto van augustus 1985 tot mei 1988 en zat ze zelf graag achter het stuur. Haar lijfwacht nam plaats op de passagierszetel en had een eigen achteruitkijkspiegel.
In juni vorig jaar werd nog een andere Ford Escort van de populaire prinses geveild. Die ging toen voor 52.000 pond (zo’n 61.000 euro) onder de hamer. Prinses Diana kreeg het voertuig in 1981 als verlovingsgeschenk van prins Charles.
Van de huidige koning Charles is bekend dat die dol is op zijn Aston Martin Volante DB6. Hij kreeg deze auto van zijn moeder cadeau op zijn 21e verjaardag. Het is de enige auto waar hij al die jaren aan heeft vastgehouden. In 2011 leende hij de auto uit aan prins William om zijn nieuwe vrouw Kate op te halen. Prins Charles onthulde later dat, met de opwinding van de bruiloft, zijn zoon was vergeten de handrem eraf te halen. In 2008 liet de milieubewuste prins de Aston Martin ombouwen om te rijden op bio-ethanol brandstof.
Onze oldtimers kunnen een voorbeeld nemen aan het Engelse koningshuis. Prins Philip, de voormalige echtgenoot van Elisabeth, maakte vorig jaar, op 2 maanden na, de 100 jaar compleet.
Onder het toeziend oog van Charles III blijven we het mobiele erfgoed van de Engelse Fords met liefde koesteren.
God save the King