Marcels kijk op…. Project Ford

Marcels kijk op…. Project Ford

Hallo mede Ford-tianen,

Zoals vaak aangegeven ben ik maar eens begonnen aan mijn lopend project; “de Ford Taunus TC1”. Of zoals het binnen onze gelederen herkenbaar is als Cortina. Maar goed, het is een door-lopend project.  Dus laten we maar eens beginnen. Ik begin bij de achteras. In het gedeelte van de remtrommels lekt het vloeistof uit de as kokers. Aan een zijde was het opgelost met vloeibare pakking en nu de andere kant. Want de rem liep “gesmeerd”. Een toegepaste suggestie van een ring pakking had ik eerder geprobeerd, maar helaas is dat niet gelukt. Inmiddels ben ik een complete partij met voortrein, achteras, stuurhuis, spoorstang en steek as incl. lager tegengekomen. Dus vandaag heb ik de steek as vervangen. Natuurlijk kwam ik wat gezellige problemen tegen.  Wiel eraf, remtrommel eraf, remschoenen eraf en toen…. Die steek as zat dus vast. Een passende poelietrekker heb ik niet dus wat te doen. De oplossing bleek verrassend simpel. Twee bouten in de bevestiging schroefdraad van de steek as flens, zover ingedraaid dat de bout onder de wiel-flens komt. Dan de flens een kwart slag draaien en vervolgens de twee bouten weer eruit draaien en dan zie je dat die tegen de wiel flens aan drukken. Dan door draaien met de dezelfde slagen aan de ene en dan de andere bout. En zie, de steek as komt zonder probleempjes eruit.

Vervolgens de nieuwe steek as schoonmaken en de vertanding voor het differentieel met kopervet insmeren. Het lager alleen met lithium vet licht aansmeren wat voorkomt dat er vocht binnendringt. Dan het gat van de as koker goed schoonmaken en ik heb er in de hoekbasis nog pakking ingedaan om de buitenzijde van de verbinding van lager en lager zitting dicht te maken. Daarna de as erin en “floeps!”, daar zit die weer. Typisch geval van simpel…… Mooi toch? Dan de remschoenen. Zo als we die aantroffen kunnen die niet terug dus alles moet schoon. Maar olie op de remschoenen heb je zomaar niet eraf. Eerst heb ik het merendeel eraf geschraapt en daarna met een brander schoon gebrand. Daarna weer erop en, KLAAR!

Dit was deel 1………….            Groetjes van Marcel!