Het doel van de Engelse Ford Club Nederland (EFCN) is het bijeenbrengen en het in stand houden van Engelse Ford automobielen om hun historische en/of sportieve waarde. Toegelaten zijn alle Fords van 20 jaar en ouder die in Engeland geproduceerd en/of ontworpen zijn. Het autobestand varieert van Y Ford tot Ford Fiësta.
We hebben ervoor gekozen om de geschiedenis van de Engelse Ford samen te vatten met links naar diverse andere websites. Anders wordt dit onderdeel veel te omvangrijk. Daarnaast is het geheel aan websites heel lezenswaardig en kun je ook kiezen voor specifieke onderwerpen. Met dank aan Wikipedia die als grootste bron heeft gediend.
Ford of Britain
Het begint natuurlijk allemaal bij de Ford Motor Company. Een Amerikaanse multinationale autofabrikant met hoofdkantoor in Dearborn, Michigan, Verenigde Staten. Opgericht door Henry Ford op 16 juni 1903. Ford of Britain is een Britse volledige dochteronderneming van Ford Technologies Limited, zelf een dochteronderneming van Ford International Capital LLC, een dochteronderneming van Ford Motor Company. Het bedrijf begon in 1909 en heeft zijn statutaire zetel in Laindon, Essex. Het nam de naam Ford of Britain aan in 1960.
In Europa functioneerden de Duitse en Engelse Fords lange tijd als gescheiden merken. Het waren concurrenten van elkaar, tot en met gescheiden dealerbedrijven. Techniek, vormgeving en modelstrategie verschillen. De directies van de bedrijven leggen beide verantwoording af aan Detroit, maar dat is ook hun enige band en overeenkomst.
Van Manchester naar Londen
In 1911 zette de Ford Motor Company een productiebasis op in Trafford Park in Manchester. In 1931 verhuisde de Ford Motor Company van Trafford Park in Manchester naar een grotere nieuwe fabriek in Dagenham (Londen), waar al leverancier Briggs Motorway Bodies was gevestigd. Een terrein van 500 hectare (200 ha) aan de rivier werd ontwikkeld tot Europa’s grootste autofabriek, een enorme verticaal geïntegreerde site met eigen hoogovens en elektriciteitscentrale, die ijzererts importeert en afgewerkte voertuigen exporteert.
Dagenham
Ooit was de Fordfabriek in Dagenham, aan de Theems aan de noordoost kant van Londen, de belangrijkste van het concern buiten de Verenigde Staten. Het indrukwekkende fabriekscomplex was een verkleinde kopie van de roemrijke River Rouge fabriek in Dearborn.
Een interessante website over de geschiedenis van de Britse Ford is de website van Paul Wouter met een uitgebreid verhaal, opgetekend in februari 2009. Daarin kun je ook lezen over de Ford fabriek in Dagenham, gelegen in de regio Groot-Londen. Op het hoogtepunt telde de fabriek in Dagenham 370.000 m2 vloeroppervlak en werkten er meer dan 40.000 mensen. Dit aantal nam gestaag af in de laatste drie decennia van de 20e eeuw omdat de productiemethoden veranderden en Ford ook in andere Europese fabrieken investeerde. Enkele van de bestverkochte auto’s van Groot-Brittannië, waaronder de Fiësta, Escort, Cortina en Sierra, werden in de fabriek geproduceerd. Het aantal werknemers is in de loop der tijd dramatisch gedaald. In 1963 werken er 40.000 mensen, nu nog maar 4.000. Sinds 20 februari 2002 worden in Dagenham geen complete auto’s meer gemaakt, maar alleen nog dieselmotoren geproduceerd. De helft van alle dieselmotoren van Ford ter wereld komt hier vandaan, één miljoen per jaar.
Model | Productieperiodes | Contactpersoon EFCN | |
Anglia | 1939 – 1967 | Dirk vd Wassenberg, Hilvarenbeek | |
Capri | 1968 – 1986 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Consul | 1951 – 1975 | Robert van Vliet, Apeldoorn | |
Consul Capri | 1962 – 1963 | Harrie Drenth, Beilen | |
Consul Classic | 1961 – 1963 | Harrie Drenth, Beilen | |
Corsair | 1963 – 1970 | Harrie Drenth, Beilen | |
Cortina | 1962 – 1982 | Robert van Vliet, Apeldoorn | |
Cortina Lotus | 1963 – 1966 | Harrie Drenth, Beilen | |
Escort | 1968 – 2002 | Roger Grolleman, Veenendaal | |
Fiësta | 1976 – 2002 | Ton Santegoeds, Schijndel | |
Ford model C Ten | 1934 – 1937 | Harrie Drenth, Beilen | |
Fordson E83W | 1938 – 1957 | Harrie Drenth, Beilen | |
Granada | 1972 – 1976 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Orion | 1983 – 1993 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
model Y | 1932 – 1937 | Harrie Drenth, Beilen | |
Popular | 1953 – 1959 | Harrie Drenth, Beilen | |
Prefect | 1938 – 1941 / 1945 – 1961 | Rob Bakker, Rotterdam | |
Scorpio | 1985 – 1998 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Sierra | 1982 – 1993 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Ford Thames 400E | 1957 – 1965 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Transit | Sinds 1965 | Loek Rijsenbrij, Badhoevedorp | |
Zephyr | 1950 – 1972 | Robert van Vliet, Apeldoorn | |
Zodiac | 1950 -1972 | André Broers, Enschede |
Leestips over de geschiedenis van Ford in Engeland:
Ford in Britain, A history of the company and the cars
Auteur: Martin Rawbone
Uitgeverij Haynes, 2002
ISBN-13: 978-1859608234
In dit boek ligt de nadruk op de verschillende naoorlogse modellen die in de loop der jaren zijn verschenen, met inbegrip van technische details en veel foto’s (deels in kleur), onder meer van nooit verschenen prototypen.
Ford at Dagenham, The rise and fal
Auteur: David Burgess-Wise
Uitgeverij: Breedon Books Publishing Co. Ltd., 2001, gereviseerde paperbackversie 2007
ISBN-13: 9781859835975
Dit boek gaat vooral over de economische geschiedenis van Ford in de UK, rijk geïllustreerd met foto’s van historische gebeurtenissen en modellen. Het is uitstekend geschreven door de oude perschef van het bedrijf.